Köpekler Üzüm Yer Mi?

Köpeklerin insanların tüketebildiği pek çok gıdayı tüketmeleri onları dayanıklı canlılar olarak tanımamıza sebep olsa da çoğu kez çikolata, soğan, sarımsak gibi üzüm tüketiminin de köpeklere zararı oldukça şiddetli olabilmektedir.
Üzüm veya kuru üzüm köpeklere kesinlikle yedirilmemesi gereken gıdaların başında gelmektedir. Tüketecekleri küçük bir miktar bile çoğu köpek ırkı için toksik olabilmekte ve ölüme kadar götürebilmektedir.

Köpeklere Üzümün Zararı Nedir?

Köpeklerin üzüm tüketmesi anüri ile seyreden akut böbrek yetmezliğine neden olarak akabinde vücuttan idrarla atılması gereken üre gibi artık maddelerin uzaklaştırılamamasına bağlı ölümcül bir toksikasyon durumuna sebebiyet vermektedir.
Ancak nedeni henüz açıklanamayan bir sebeple bazı köpek ırklarında böbrek yetmezliğine neden olmadığı da saptanmıştır.

Köpeğiniz Üzüm Yediyse Ne Yapmalısınız?

Köpeğinizin üzüm veya kuru üzüm tükettiğine kesin eminseniz hızlı ve acil olarak müdahale edilmesi gereken bir durum söz konusudur. Böyle bir durumda mümkün olduğu kadar erken sürede köpeğin kusarak yediklerini çıkarmasını sağlamanız gereklidir. Köpeğin kusmasını sağlamak amacıyla hidrojen peroksit solusyonu kullanabilirsiniz. (Köpek nasıl kusturulur ? Okuyunuz…)
Şoktaki, baygın haldeki veya zor nefes alıp veren köpekler zaman kaybedilmeden bir veteriner hekime götürülmelidir.

Zaman oldukça önemlidir ancak ne miktarda üzüm tükettiği de toksikasyonun şiddetinde belirleyicidir. Birkaç tane veya bir salkım üzüm tüketimi arasında oldukça fark vardır.
Üzerinden fazla zaman geçmiş ve üzüm içindeki toksik maddeler sindirilmeye başlanmış ise durum daha da ciddi bir noktaya gelecektir.

Köpeğin kusmasını sağlamak amacıyla hidrojen peroksit solüsyonu içirilebilir.

Üzüm tüketen köpeklere yapılabilecek diğer faydalı uygulama toksinlerin emilimini azaltıcı aktif kömür yedirilmesidir. Aktif kömür barsaklarda toksinleri absorbe ederek vücut tarafından emilimini engellemektedir.
Veteriner hekim müdahalesi ve kontrolü de hiçbir zaman göz ardı edilmemelidir. Veteriner hekimler mide lavajı (yıkaması) yapabilir ve aynı zamanda serum tedavisi ile köpeğin kritik durumu için gerekli yaşam desteğini sağlayarak aynı zamanda hayati fonksiyonları da kontrol ederek köpeğinizin yaşamını kurtarmada önemli bir görev üstlenmektedir.

Toksikasyon Belirtileri ve Teşhis

Köpeğinizin üzüm tükettiğine şüpheniz varsa ivedilikle veteriner hekime götürmeniz ve doğru teşhis ile zamanında tedavi sürecin en önemli kısmıdır.
Çoğu toksikasyona neden olan etkende olduğu gibi üzüme bağlı toksikasyonun da ana nedeni araştırılmakta olup bu konuda henüz belli bir madde tespiti belirlenememekte ve kan muayenesi ile herhangi bir toksikasyona neden olan madde saptanamamaktadır.

Bu sebeple köpeğinizin durumu hakkında gerekli olan bilgileri veteriner hekime doğru olarak anlatmanız oldukça mühimdir.
Gözlemlenmesi gereken aşırı uyuşukluk hali,karın bölgesinde ağrı, iştahsızlık, kusma, ishal,idrarda azalma veya hiç idrar yapmama üzüm tüketiminde rastlanabilen belirtiler arasındadır.
Ayrıca ne kadar üzüm yediği, ne zaman tükettiği gibi bilgileri doğru olarak veteriner hekimine bildirmek etkili ve hızlı bir müdahale için oldukça önemlidir.
Eğer köpeğinizin üzüm tükettiğine dair kesin bir fikriniz yoksa veteriner hekim öncelikle kusma veya daha uzun sürede ise dışkı muayenesinde üzüm kalıntısı varlığını araştırmaktadır.

Veteriner hekimin yapacağı test ve analizler durumun daha net ortaya çıkmasını sağlayacaktır. Tam kan sayımı, idrar analizi gibi testlerin sonucuna göre kalsiyum, fosfor ve kreatin seviyelerinin yüksek çıkması böbrek yetmezliği belirtisi olarak görülmektedir.
İdrarda glukoz ve protein saptanması da mümkündür.
Böbreğin ultrason muayenesinde ise mineral birikimine bağlı anormallikler görülebilmektedir.

Tedavi

Mide lavajı (yıkaması) ve sıvı tedavisi (serum) öncelikli tedavi yöntemleridir. Ancak yeni olgularda kusmanın sağlanması gerekmekte ve böylece toksikasyon başalamadan gıda maddeleri ve üzüm ağız yoluyla dışarı çıkarılmaya çalışılmalıdır.
Damar içi serum tedavisi toksikasyon belirtileri ortadan kalkana kadar gerekirse birkaç gün boyunca sürüdürülmelidir.
İdrar söktürücü ilaç uygulaması diğer bir yapılması gereken tedavidir.
İdrar çıkışı gerçekleşmez ise böbrekleri iyileşmesi için dinlendirmek gerekir bu nedenle köpeğin dialize girmesi gerekmektedir. Çünkü idrarın oluşmadığı durumlarda vücutta biriken toksik maddelere bağlı ölüm kaçınılmazdır.